Dátum publikovania:
Ako si správne merať tlak

Tlakomer. Foto: shutterstock.com

Ako si správne merať tlak

Pokiaľ máte akékoľvek problémy so srdcom, pravdepodobne doma máte domáci tlakomer, ktorý by ste mali pravidelne používať. Nie však intuitívne, ale podľa presných pravidiel, aby bolo meranie čo najpresnejšie.

Správne si merať tlak zase nie je až taká veda, no chce to dodržať niekoľko presne stanovených zásad.

Pripravte sa: Sadnite si na pohodlné miesto s oporou pre chrbát a podporou paže. Uistite sa, že ste odpočinutí a nebudete rušení.

Nasaďte manžetu tlakomera: Nasaďte manžetu na svoju hornú pažu tak, aby spodok manžety bola asi 2 cm nad lakťom. Manžeta by mala byť pevne, ale nie príliš tesne nasadená.

Nájdite správnu polohu: Držte ruku, na ktorej máte manžetu, na úrovni srdca. To je dôležité pre presné meranie.

Samotné meranie: Stlačte tlačidlo na tlakomeri. Manžeta sa začne postupne nafukovať. Následne začnite vzduch naopak vyfukovať. Prvý zvuk, ktorý počujete, je systolický tlak (tlak v cievach počas srdcovej sťahu). Posledný zvuk, ktorý počujete, je diastolický tlak (tlak v cievach medzi srdcovými sťahmi).

Zaznamenajte výsledky: Zaznamenajte obe hodnoty tlaku – systolický a diastolický.

Opakujte meranie: Ak si meriate krvný tlak prvýkrát, môže byť užitočné zmerať ho niekoľkokrát po sebe a zaznamenať všetky výsledky. Potom urobte priemer z týchto meraní.

Porovnajte výsledné hodnoty s normálnymi hodnotami tlaku: Systolický tlak by mal byť bežne pod 120 mmHg a diastolický tlak by mal byť bežne pod 80 mmHg.

Konzultujte so svojím lekárom: Ak máte obavy z výsledku alebo ak sa opakujú abnormality, je dôležité poradiť sa so svojím lekárom.

|

Čo je veľmi dôležité dodržať počas samotného merania tlaku? Možno budete prekvapení. Existuje totiž viacero faktorov, ktorých by ste sa mali určite vyhnúť, ak chcete dosiahnuť čo najobjektívnejšie výsledky.

Vedeli ste, že plný močový mechúr ovplyvňuje výsledky merania tlaku?

meranie tlaku

Foto: shutterstock.com

Pri meraní tlaku sa vyhnite:

Fajčeniu – Pokiaľ by ste si zapálili pred cvičením, mohlo by vám to dočasne zvýšiť tlak.
Zbytočnému pohybu i rozprávaniu – Každý pohyb môže ovplyvniť výsledky.
Plnému močovému mechúru – Ten totiž tiež zvyšuje krvný tlak.
Pitiu kofeínových a alkoholických nápojov – Vyvarujte sa ich konzumácii aspoň hodinu pred samotným meraním.
Premýšľaniu o stresových veciach – Snažte sa pred meraním uvoľniť a nemyslieť na stresové situácie.

Rozhodne si tiež nemerajte tlak hneď po cvičení. Počkajte aspoň 30 minút a až tak pristúpte k meraniu tlaku.

 

meranie tlaku

Foto: shutterstock.com

Ako často si merať tlak?

Frekvencia merania krvného tlaku môže byť individuálna a závisí od vašej zdravotnej histórie, zdravotného stavu a odporúčaní lekára. Tu sú niektoré všeobecné odporúčania:

Podľa odporúčania lekára: Ak vám váš lekár odporučí monitorovať si krvný tlak doma pravidelne, dodržiavajte jeho pokyny týkajúce sa frekvencie meraní.
Pravidelné merania: Ak nemáte žiadne zdravotné problémy s tlakom, ale chcete ho monitorovať v rámci prevencie, môžete si merať tlak raz alebo dvakrát týždenne.
Pri existujúcich problémoch: Ak máte diagnózu vysokého alebo nízkeho krvného tlaku, váš lekár vám pravdepodobne odporučí meranie tlaku častejšie – možno denne alebo niekoľkokrát týždenne.
Zmeny v liečbe alebo životnom štýle: Počas zmien v liečbe alebo životnom štýle (napríklad zmena stravy, pridanie cvičenia alebo zmena liekov) môže byť užitočné merať si tlak častejšie, aby ste sledovali jeho vývoj.
Pozor na symptómy: Ak sa cítite nezvyčajne alebo máte príznaky ako závraty, bolesti hlavy alebo nevoľnosť, môžete si krvný tlak skontrolovať častejšie.

|

 

Andrea Bercik

Andrea Bercik

redaktor

0907399395

andrea@lemur.sk

Andrea Bercik pôsobila 12 rokov ako redaktorka v regionálnom denníku Korzár, aktuálne pracuje na pozícii Senior Copywriter v komunikačnej a marketingovej agentúre LEMUR, je šéfredaktorkou magazínu East Mag a zároveň CEO vo Vydavateľstve Maxim. Je autorkou troch kníh a zbožňuje prácu s textom v akejkoľvek podobe.