Dátum publikovania:
Ako sa pripraviť na pracovný pohovor?

Pracovný pohovor. Foto: Shutterstock

Ako sa pripraviť na pracovný pohovor?

Úspešný pohovor si vyžaduje starostlivú prípravu. Pripravili sme pre vás pár užitočných rád a tipov, ktoré vám pomôžu uspieť. Pripravte si životopis, zistite si čo najviac informácií o pracovnej pozícii, o ktorú sa uchádzate, zvoľte vhodné oblečenie, dbajte na verbálnu aj neverbálnu komunikáciu a v neposlednom rade – hovorte pravdu.

Informácie o pracovnej pozícii

Dobre si naštudujte informácie o firme, v ktorej chcete pracovať. Preskúmajte webovú stránku a profily na sociálnych sieťach. Je dôležité, aby bolo jasné, že máte o firmu a prácu v nej ozajstný záujem.

Urobte si aj podrobný prehľad činností, ktoré zamestnanec na danej pozícii v danej firme vykonáva a kompetencií, ktoré má. Podľa toho viete zhodnotiť, ktoré predchádzajúce skúsenosti, voľnočasové aktivity, kurzy či iné vzdelávacie aktivity bude vhodné počas pohovoru spomenúť. Pomôže vám to zamerať sa na prezentáciu kľúčových schopností ako napríklad spoluprácu v tíme, časový manažment, schopnosť rozdeľovať prácu, či vaše jazykové schopnosti.

Skúste zistiť, či niekto vo vašom okolí nepracuje na podobnej pozícii a opýtajte sa ho na užitočné informácie o jeho práci. Možno vám prezradí aj niečo o pracovnom pohovore.

Hovorte len pravdivé informácie

Začnite aktuálnymi informáciami o vašej terajšej a predošlej práci, vzdelaním a ďalšími užitočnými skúsenosťami. Vyzdvihnite najmä tie, ktoré sú relevantné pre pozíciu, o ktorú sa uchádzate. Vysvetlite aj dôvod zmeny vašej kariéry.

Buďte pripravený na to, že sa vás budúci zamestnávateľ môže opýtať rôzne doplňujúce otázky. Držte sa však správneho objemu detailov. Vyberte si tie, ktoré môžu mať pre danú firmu, náborového pracovníka alebo pre pozíciu, ktorú sa snažíte získať, najväčšiu relevantnosť.

Pamätajte, že je dôležité hovoriť na pracovnom pohovore pravdu a držať sa informácií, ktoré ste uviedli vo svojom životopise.

Prvý dojem je často kľúčový

Prvý dojem je často kľúčový. Foto: Shutterstock

Zvoľte vhodné oblečenie

Prvý dojem je často kľúčový. Preto pred pracovným pohovorom nepodceňte správny výber oblečenia.

Pri väčšine pracovných pozícií je vhodné vybrať si formálne oblečenie, to znamená oblek pre pánov a kostým alebo blúzku, sukňu či šaty pre dámy, alebo oblečenie v štýle business casual. Dôležitý je aj výber farby. Držte sa klasických a elegantných farieb. Vyhnite sa výrazným alebo odvážnym vzorom či nevkusným doplnkom. Myslite na zásadu „menej je viac“.

Svoj outfit však môžete prispôsobiť v závislosti od firmy alebo odvetvia. Ak ide napríklad o kreatívnu firmu, môžete si dovoliť menej formálne oblečenie a môžete odprezentovať sami seba aj takýmto spôsobom.

Verbálna a neverbálna komunikácia

Spôsobom komunikácie môžeme častokrát prezradiť o sebe viac, ako by sme chceli. To môže narobiť škodu práve v situáciách, akou je pracovný pohovor.

Aby ste mohli dobre odpovedať, je dôležité aktívne počúvať. Buďte pozorný a ukážte tak človeku, ktorý vedie pracovný pohovor, svoju úctu. Dôležité je odpovedať jasne a súvisle. Vyhnite sa nadmerným „ehm“, „mhm“ či slovným barličkám ako je „vlastne“. Vyhnite sa negativizmu, používajte pozitívny slovník a vyzdvihnite s jeho pomocou vaše silné stránky. Buďte však pripravený hovoriť aj o svojich slabých stránkach či stránkach, na ktorých potrebujete v budúcnosti ešte popracovať. Nezabudnite sa za príležitosť poďakovať.

Komunikácia však nie je len o slovách, ale aj o reči tela. Seďte vzpriamene, udržujte očný kontakt a vyhnite sa nervóznym gestám. Zvoľte vhodný stisk ruky a milý úsmev. Zostaňte čo najviac autentický, no preukážte entuziazmus a jasný záujem. O neverbálnej komunikácii v kariérnom svete si môžete prečítať aj v článkoch na portáli Skillmea.

Vo videu portálu Profesia.sk „Profesia v praxi: 10+ rád ako na úspešný pohovor od skúsených personalistiek“ poskytli personalistky Daniela Janíková a Katarína Melichárová z Volkswagen Slovakia užitočné tipy a rady, ktoré pomôžu uchádzačom a uchádzačkám zanechať po pracovnom pohovore dobrý dojem. Odborníčky tiež porozprávali o tom, ako ľuďom môže pohovor ovplyvniť „deň blbec“ a ako aj z takéhoto niečoho možno profitovať.

|

Pár dobrých rád na záver

  • Dbajte na dochvíľnosť a na pohovor sa dostavte načas.
  • Ak sa pohovor odohráva online, pred jeho začatím si otestujte internetové pripojenie, kameru a mikrofón. Vyberte si nerušivé prostredie, v ktorom sa budete môcť sústrediť.
  • Pred pohovorom nefajčite a počas pohovoru nežujte žuvačku.
  • Majte pripravenú kópiu svojho životopisu ako aj iné materiály, ktoré môžu potvrdiť vaše schopnosti uvedené v životopise.
  • Vypnite si zvuk a vibrácie na mobilnom telefóne či smart hodinkách.
  • Sledujte neverbálne správanie človeka vedúceho pohovor, môže vám veľa prezradiť. Nenechajte sa ním však zastrašiť ani vyviesť z miery.
Jana Beerová

Jana Beerová

redaktorka FAQ.sk

https://lemur.sk

0903 675 627

jana@lemur.sk

Majiteľka komunikačnej agentúry LEMUR, viac ako 20 rokov pôsobí v oblasti médií, marketingu a PR.